Känner ni igen er???? Just så känner jag mig just nu. Och vad händer i min kropp just då??? Skriker efter socker. 
 

Många förespråkar det där att dra ner på allt socker för att förebygga ett överätande av onödiga kolhydrater. 
Personligen skulle jag aldrig kunna leva utan potatis, rotfrukter och frukt.  Jag älskar verkligen det. Jag älskar även goda efterrätter, kanelbullar och muffins, och till sist. Riktigt god glass.. Känner verkligen hur det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på det. 
 
Kom ihåg då jag gick på mötena på viktväktarna och efteråt var jag så galet sugen på en kanelbulle. Visst, jag kunde köpt gifflar i affären och ätit en. Det hade blivit billigare både i pp och i pengar, men jag ville ha en normalt stor och äta den på café. 
Hur lätt tror ni att  det är att hitta ett café idag som serverar vanliga kanelbullar??? Inte helt vanligt. Och där dom finns så är dom gigantiska. Jag ville inte ha en gigantisk. Jag ville ha en normalt stor. Hade jag köpt en gigantisk hade jag ätit upp den. Den hade säkert varit 12-15 PP och det hade bara varit halva som egentligen hade varit god och sen hade jag bara känt mig övermätt och äcklad och det var det jag hade kommit ihåg. 
Jag vet inte hur många caféer jag var inne i. Hade stegräknaren på mig och kollar den ofta :-) 
Till slut hittade jag ett ställe där dom sålde normala kanelbullar och kaffe, Inte nog med att det precis det jag sökte utan det var dagens fika så billigare i pengar oxå. Var så lycklig, 
Till det blev det ca 5000 steg extra :-) 
Det jag egentligen ville säga med det var att man kan visst unna sig något gott, men välj ut vad det är för något  och håll er till det. Lovar er att det kommer smaka betydligt mer än slentrianfikat ni annars väljer. 
Detta fungerar väldigt bra då man är i balans. Då klarar de allra flesta av det. 
Men vad händer då man inte är i balans. 
Försökte rannsaka mig själv tidigare och hitta ett mönster i detta då jag överåt socker. Det var inte efter fikat jag beskrev tidigare Det var då jag var stressad. Tufft på jobbet, en stor godispåse i bilen hem. Stress hemma, samma sak, Två wienerbröd och 2 muffins utan några problem. 
Då jag började träna på mitt nya gym fick jag 2 tillfällen med en PT och vi pratade just om detta med att överäta socker. Direkt sa hon att stress utsöndrar ett ämen i kroppen som gör att sötsuget sätter igång. Precis det som jag hade tänkt innan. 
 
Nu tycker säkert väldigt många att jag är totalt dum i huvudet och att dom minsann är sockerberorende. 
Då vill jag ställa frågan så här. Jag dricker ca 1 öl eller 1 glas vin varannan månad. Är jag alkoholist då? 
Är någon som ofta dricker ett glas för mycket på helgen alkoholist? Någon som delar en flaska vin varje helg? Tror inte någon här skulle säga det, men äter någon en kaka är man genast sockerberoende. 
De flesta dricker mer än planerat och tror ingen vill ha bakruset dagen efter, men det är mer accepterat än att få några sockerdippar ibland, Försvarar inte sockret dåliga effekt, men just nu har det blivit ett stort hatdrev mot folk som unnar sig det ibland.