Känner ni igen er???? Just så känner jag mig just nu. Och vad händer i min kropp just då??? Skriker efter socker. 
 

Många förespråkar det där att dra ner på allt socker för att förebygga ett överätande av onödiga kolhydrater. 
Personligen skulle jag aldrig kunna leva utan potatis, rotfrukter och frukt.  Jag älskar verkligen det. Jag älskar även goda efterrätter, kanelbullar och muffins, och till sist. Riktigt god glass.. Känner verkligen hur det vattnas i munnen på mig bara jag tänker på det. 
 
Kom ihåg då jag gick på mötena på viktväktarna och efteråt var jag så galet sugen på en kanelbulle. Visst, jag kunde köpt gifflar i affären och ätit en. Det hade blivit billigare både i pp och i pengar, men jag ville ha en normalt stor och äta den på café. 
Hur lätt tror ni att  det är att hitta ett café idag som serverar vanliga kanelbullar??? Inte helt vanligt. Och där dom finns så är dom gigantiska. Jag ville inte ha en gigantisk. Jag ville ha en normalt stor. Hade jag köpt en gigantisk hade jag ätit upp den. Den hade säkert varit 12-15 PP och det hade bara varit halva som egentligen hade varit god och sen hade jag bara känt mig övermätt och äcklad och det var det jag hade kommit ihåg. 
Jag vet inte hur många caféer jag var inne i. Hade stegräknaren på mig och kollar den ofta :-) 
Till slut hittade jag ett ställe där dom sålde normala kanelbullar och kaffe, Inte nog med att det precis det jag sökte utan det var dagens fika så billigare i pengar oxå. Var så lycklig, 
Till det blev det ca 5000 steg extra :-) 
Det jag egentligen ville säga med det var att man kan visst unna sig något gott, men välj ut vad det är för något  och håll er till det. Lovar er att det kommer smaka betydligt mer än slentrianfikat ni annars väljer. 
Detta fungerar väldigt bra då man är i balans. Då klarar de allra flesta av det. 
Men vad händer då man inte är i balans. 
Försökte rannsaka mig själv tidigare och hitta ett mönster i detta då jag överåt socker. Det var inte efter fikat jag beskrev tidigare Det var då jag var stressad. Tufft på jobbet, en stor godispåse i bilen hem. Stress hemma, samma sak, Två wienerbröd och 2 muffins utan några problem. 
Då jag började träna på mitt nya gym fick jag 2 tillfällen med en PT och vi pratade just om detta med att överäta socker. Direkt sa hon att stress utsöndrar ett ämen i kroppen som gör att sötsuget sätter igång. Precis det som jag hade tänkt innan. 
 
Nu tycker säkert väldigt många att jag är totalt dum i huvudet och att dom minsann är sockerberorende. 
Då vill jag ställa frågan så här. Jag dricker ca 1 öl eller 1 glas vin varannan månad. Är jag alkoholist då? 
Är någon som ofta dricker ett glas för mycket på helgen alkoholist? Någon som delar en flaska vin varje helg? Tror inte någon här skulle säga det, men äter någon en kaka är man genast sockerberoende. 
De flesta dricker mer än planerat och tror ingen vill ha bakruset dagen efter, men det är mer accepterat än att få några sockerdippar ibland, Försvarar inte sockret dåliga effekt, men just nu har det blivit ett stort hatdrev mot folk som unnar sig det ibland. 
 
 


För mig handlar Viktväktarna om allt är ok.. Och lagom är bäst. I söndags blev det den typen av motion. 
Och den bästa motionen är den som blir av. Hur många av er har inte ett gymkort i byrålådan som ni betalar på men aldrig använder? Hur många har inte jättefina träningskläder hemma längst in i garderoben?? Jag har varit där... 
I perioder har jag varit jätteduktig och sen tappat allt. Just nu är jag i en down period. Jag erkänner. Det är trögt. Jag får anstränga mig för att komma iväg. Det tar emot så är det. 
Det är likadant då man ska börja träna... Man har en miljon olika skäl för att slippa. 
Mitt tips är att börja sakta. Varje gång ska vara ett lyckande. 
Jämför bara med er själva, ingen annan. 
 Ett bra hjälpmedel att börja med är en stegräknare. Ha på den under en vecka och se hur mycket ni rör er till vardags. Är det 3000 steg? Tro inte att ni kommer hålla fast vid 10000 varje dag. Kommer garanterat misslyckas. Börja med 5000. Du ökar rejält och det är ändå på en nivå du klarar. Därifrån ökar man tills det känns ok. 
Sen får man inte vara för snäll mot sig själv heller. Man måste våga utmana sig lite, annars kommer inget hända. Det jag menar är att man hela tiden måste utgå från där man själv står just nu. 
Kommer skriva mer om det i ett annat inlägg. 

Hur som helst. Jag fick en fantastisk promenad med dotterns hund som jag lånade ett dygn. Älskar verkligen att vara ute och leka med detta charmtroll och det bästa är... Man märker inte hur mycket man rör sig. 

Då var jag igång på riktigt igen. Känns helt ok trots att jag saknade de där 2 kg minus som man kan få första veckan. Får väl vara nöjd med mina 0,9 kg trots allt. 
Jag väger inte lika mycket över nu som då jag började förra året. 
Då jag bestämde mig på riktigt vägde jag nästan 100 kg. 98 för att vara helt korrekt. 
Gick ner lite på egen hand, Egentligen är det mycket lättare då man väger så mycket. Lyckades tappa ner till 94,5 och sen var det viktväktarna som gällde. 
Varför föll valet på just viktväktarna för mig då? 
Jag har verkligen testat precis allt. Inget har fungerat på mig. 
Jag vill ha en metod där jag får äta precis allt. För mig fungerar det inte då det är lätt att fuska utan allt måste vara tillåtet. 
Vet att många har ifrågasatt detta lite. Hur kan det vara ok att äta godis och ändå banta??? Först vill jag klargöra en sak. Vi viktväktare bantar inte. Vi går en utbildning där vi lär oss en livstilsförändring.
Går du tillbaka till de gamla går man upp allt igen. Så enkelt är det. Det gäller precis alla dieter som finns ute. Vi håller på att lära oss en balans i livet. 
Ingenting är förbjudet. Så är det också. Tänk alla konstiga dieter där man bara ska äta så eller så. Den tiden är förbjudet att äta och ät mer av det. Hur tråkigt är inte det??? Det blir begränsningar i ens liv. Man får tacka nej till fester, sociala sammankomster,  events mm. Eller så får man strunta i att följa dieten just då. 
Vi som viktväktare behöver aldrig tänka så. Här äter vi och njuter av varenda tugga som stoppar i oss. iaf är tanken så, och det är det vi ska lära oss. 
Hur är detta möjligt??? 
Jo vi lär oss att priotera samt planera. Det är hemligheten. 
Går vi på fest och har fikagäster 7 dagar i veckan och varje gång bjuder på 7 sorters kakor eller feta middagar kommer vi aldrig lyckats. men planerar  vi in och äter 1 sak som vi valt ut kommer det fungera. Jag lovar. Och den saken kommer smaka så mycket godare än de där andra 7 ni åt förut. Vet inte hur många gånger jag tänkte då jag precis ätit en god middag med efterrätt på restaurang: Här sitter jag och bantar!! Ni fattar.. En helt fantastisk känsla. 
Under 2015 har viktväktarna haft sin slogan Mitt viktväktarna. Precis det körde jag under 2014. Det är ju så programmet är utformat med pro points. Ät det du vill och mår bra utav. Jag hade protein fokus. Tränade en del styrketräning då och det hade inte fungerat med godis istället för mat. Så enkelt är det. Åt jag bra, blev resultatet så mycket bättre. Åt jag mer protein framför kolhydrater eller fett mådde jag bättre efteråt. Så varför äta det andra? 
Jag kommer skriva mer om detta i andra inlägg. 
Nu är jag bara glad över att det vänt för mig och att jag börjar ta tillbaka kontrollen igen. 
 
 
Visa fler inlägg